Welkom Aan Boord

14 15 het vermindert de CO²-uitstoot met 20 tot 25% en de uitstoot van stikstofoxiden met 85% (zonder filter), en elimineert ook vrijwel alle zwaveldioxiden en fijne deeltjes. Bovendien worden nieuwe technologieën onderzocht en ontwikkeld, zoals een gemengde LNG/brandstofcel of een LNG/zeilcombinatie. Ten slotte zal 85% van de schepen van de CLIA-leden die tegen 2028 in gebruik worden genomen, op de aanmeerplaatsen op elektriciteit kunnen worden aangesloten, waardoor de motoren kunnen worden uitgeschakeld in de havens en de uitstoot aanzienlijk kan worden verminderd. Hoe gaat het, ondanks de kritiek, met de cruisemarkt? Deze markt blijft groeien en de trend gaat niet stoppen. Er worden veel nieuwe havens gebouwd. In België hebben Zeebrugge en Antwerpen een prima cruiseterminal en waarom zou Oostende zich niet richten op kleinere schepen? Er is al wel eens protest op het massatoerisme. Hoe kan de cruisesector de gevolgen van dit fenomeen beperken? Laten we van meet af aan duidelijk zijn dat de cruisesector slechts 2% van het wereldtoerisme vertegenwoordigt, met een aandeel van slechts 5-10% van de meest bezochte bestemmingen. Er kan dus niet echt worden gezegd dat onze sector veel bijdraagt aan het massatoerisme... Deze situatie belet de cruisesector echter niet om attent en proactief te zijn. Rederijen bieden een steeds groter aantal excursies aan tijdens hun tussenstops. Dit is een manier om de passagiers over verschillende gebieden te verspreiden en zo het fenomeen van concentratie te verminderen. Een ander aspect zijn de routes waar wij grotendeels afhankelijk zijn van het gedrag van de cruisepassagiers. Zo hebben sommige rederijen zonder succes routes voorgesteld naar minder bekende Griekse eilanden. Het publiek moet ook evolueren en openstaan voor tussenstops die niet noodzakelijkerwijs bekend zijn. Interview: Een duurzame ontwikkeling in de cruisesector Interview met Patrick Pourbaix, voorzitter van CLIA Belgium & Luxembourg (Cruise Lines International Association) en tevens Managing Director van MSC Cruises France. De cruisesector is regelmatig het mikpunt van kritiek. Is die kritiek terecht? Het is allemaal overdreven en het wordt vaak in de media uitvergroot. Het is niet correct om te stellen dat cruiseschepen dé grote vervuilers zijn. Wij ontkennen de gevolgen voor het milieu niet, maar wij zorgen voor een gecontroleerde overgang. De cruise-industrie is zich hier al vele jaren van bewust en de maatschappijen leveren hieromtrent grote inspanningen. Ons laatste rapport versterkt de geloofwaardigheid van de cruisesector als vernieuwer van milieutechnologieën. Wij streven naar koolstofvrije cruises tegen 2050. Zijn deze CO²-emissies de belangrijkste milieueffecten van cruiseschepen? Ja, maar ook hier moeten we relativeren. De mondiale zeevaartsector omvat een vloot van naar schatting 60.000 schepen die instaan voor 90% van al het goederenvervoer ter wereld. Toch is deze sector verantwoordelijk voor slechts 2,5% van de totale CO²-uitstoot. Het aandeel van de ongeveer 300 cruiseschepen in de wereld is dan ook zeer klein, maar we werken eraan om dit aandeel nog verder te verkleinen en we kunnen zeggen dat de rederijen het voortouw nemen in de maritieme sector. 2,5 % Het aandeel CO²-emissies van de commerciële scheepvaart wereldwijd 0,6 % Het aandeel van cruiseschepen in de wereldvloot 0,0144 % Het aandeel CO²-uitstoot van cruiseschepen in de mondiale uitstoot Gaat het niet vooral om andere emissies dan CO²? Absoluut! De mondiale scheepvaartsector stoot 10% zwaveldioxide, 20% stikstofoxide en fijne deeltjes uit. De eerste oorzaak houdt verband met het type brandstof. Lange tijd gebruikte de sector zware stookolie met 3,5 % zwavel. Tegenwoordig gebruiken cruisemaatschappijen brandstof met 1,5% zwavel en de regelgeving schrijft nu 0,5% voor in Noord-Amerika, het Caraïbisch gebied en aan de Noorse kusten. Sommige rederijen passen deze norm ook reeds toe in het Middellands Zeegebied, hoewel hij daar nog niet van toepassing is. Ook zijn in sommige havens afspraken gemaakt om brandstof met maximaal 0,1% zwavel te gebruiken. Hoe worden andere verontreinigende stoffen gecontroleerd? Er is apparatuur om zwaveldioxide en fijne deeltjes tot 97% te verminderen. Dit zijn een soort rookwassers, zeewater dat bij de uitlaat van de schoorsteen gespoten wordt en vervolgens in een gesloten circuit wordt gefilterd. Voor stikstofoxiden zijn op alle moderne schepen katalysatoren aangebracht en worden geleidelijk ook oudere schepen voorzien om de uitstoot met 90% te verminderen. Kan de keuze van nieuwe brandstoffen een niet betere globale en duurzame oplossing bieden? Zeker, ook al worden conventionele motoren steeds efficiënter, waardoor de CO²-uitstoot al aanzienlijk is verminderd. De toekomst ligt in volledig koolstofvrije brandstoffen en de technische oplossingen die het gebruik daarvan op grote schepen mogelijk maken. Sinds 2019 neemt het aantal schepen dat op LNG (vloeibaar aardgas) vaart geleidelijk toe. Dit is de schoonste oplossing: Foto: Patrick Pourbaix - Tekst: Frédéric Van Vlodorp “De impact van cruiseschepen op het milieu wordt sterk overdreven” Patrick Pourbaix ontrafelt voor ons de inspanningen en maatregelen van de cruisesector op gebied van duurzame ontwikkeling. En hij geeft critici lik op stuk.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjY4ODc=